В дните на непрекъснато увеличаване цените на бензина, повече от логичен е процесът наречен "даунсайзинг". По-малки габарити, по-малки мотори, по-ниска консумация. Наистина в историята няма нищо ново, само че нещата по принцип се повтарят на друго - по-високо ниво.
Първият ми собствен автомобил беше ярко червен FIAT 500 Nuova със звук на двуцилиндровият си двигател, отпечатан дълбоко в съзнанието и спомените. Сега от Торинo предлагат отново нещо подобно, но с километри по-съвременно и първо сред супер-компактните автомобили на съвремието с двуцилиндров мотор. Но какъв! Цели 85 к.с. срещу 23-е "кончета" на моята стара червена калинка.
Имах възможност да съм сред първите европейски журналисти и единствен от България, поканен на първия международен тест-драйв на уникалния нов модел. Уникален, защото всички досегашни Fiat 500 от последното поколение са с четирицилиндрови мотори, а при този
има само два, осигуряващи 30% намаление на разхода на гориво /среден разход 4 л на 100 км път/ и на отделяния CO2 - 95 грама на километър за механичната кутия и 92 грама за автоматика. Това доказва за пореден път, че FIAT е една от малкото компании, които има куража да използва първа радикални технически решения.
В същото време от марката държат на качествата на колата, независимо, че е с по-малко на брой цилиндри. Те не означават, че Fiat 500 TwinAir ще е по-евтин от четирицилиндровите си събратя - цената му е по средата межуд тези на 1,2 и 1,4-литровите варианти. Естественият въпрос е защо?
От Fiat се аргументират с прилагането на технологията TwinAir, която определено осигурява икономии на собственика. Двуцилиндровият мотор осигурява същите възможности, като четирицилиндровият 1.4 - максимална скорост от 173 км/ч, ускоряване от място до 100 км/ч за 11 сек., но с намаляване разхода на гориво с цели 30%! Двигателят TwinAir според Fiat, "е най-зеленият бензинов двигател в света" независимо, че не е "подкрепен с допълнителни акумулатори, електромотори и други хибридни "хитрини".
Главният "виновник" за това е тесният двуцилиндров мотор с технологията за задвижване на клапаните MultiAir, прилагана от компанията и към други мотори, която позволява намаляване на помпените загуби и подобрява ефикасността на работа с 10%. По-малкото части в мотора намаляват загубите от вътрешно триене, малкото турбо е много пъргаво и с практически премахната турбо-дупка и което още по-изненадващо - двигателят има 25% по-висок въртящ момент от този на варианта 1,4 литра.
На габарит двуцилиндровият 900 куб.см турбо-мотор е с 25% по-къс от четирицилиндровия, клапаните са по четири на цилиндър, използван е много хитро инженерно решен балансиращ вал за погасяване на вибрациите от първи порядък. Теглото на мотора е намален със 7 кг
спрямо това на 1,2-литровия четирицилиндров FIRE и с 13 спрямо 1.4-литровия. Този, наистина компактен мотор се предлага с два варианта на предавателна ситема - петстепенна маханична или полуавтоматична, наречена Dualogic. Малко по-късно ще видим и вариант със сдвоен съединител, който ще подобри още повече нещата.
Според хората на марката TwinAir ще бъде развит в по-нататък в две посоки, за да има три нива на мощност - 64 к.с., сегашните 85 и спортен вариант с мощност 105 к.с. Те може би ще заместят напълно сегашната моторна гама на двете фамилии - 500 и Panda и производството на тези мотори в полския завод на Fiat в Катовице ще достигне цифрата от 400 000 броя годишно. Че тази цифра не е взета от тавана се убедих сам при посещението си в роботизирания на 90% завод, на чистота и подредбата в който могат с пълно право да завидят 80% от нашите болници.
Тестът на кола се състои основно в каране и по-малко в обяснения. Първото впечатление от автомобила ме върна отново с три десетилетия назад - бръмченето на мотора е останало почти същото, като на модела от 60-е години. Останалото беше не по-малко впечатляващо - даващ газ, колата дръпва сериозно за габарита и предварителните очаквания към двуцилиндровия мотор, звукът на мотора остава в напълно приемливи и радващи ухото граници, дори при напълно свалено чергило /още едно напомняне за младите мои и на модела години/. Работата е равномерна, баланс-валът си върши перфектно работата, докарвайки вибрациите до тези на четирицилиндров мотор. При 130 км/ч повече се чуваше шумът от вятъра, а не от двигателя. Кормилното управление е леко и става още по-, когато е натиснат бутонът Eco.
В много голяма степен функционалността на каране зависи от предавателната кутия. Механичната петстепенна има доста специфично подбрани предавки - първите две са доста къси и това е направено за да се разполага с по-висок въртящ момент при потегляне и последващото ускоряване. Третата е доста по-дълга и може да се използва в градско каране почти без смяна нагоре или надолу.
Независимо от сериозната форсировка на мотора, той не се усеща като много натоварен при работата си дори при достигането на червената линия на 6-е хиляди оборота. При скорост от 140 км/ч на пета оборотомерът показваше 4000/мин. Доускоряването е наистина прилично - нарастването на въртящия момент между 1500 и 2000 оборота е над 25%.
Вътре Fiat 500 е по-широк, отколкото подсказва окото отвън. Е, не е за двама яки мъжаги отпред, но пък няма проблем за височината над главите или пък за дължината на краката. Седалките са толкова удобни, колкото трябва да бъдат при миникола, багажникът също може да ви учуди.
Ако трябва да сумираме - Fiat 500 TwinAir доказва учудващите възможности за развитие ефективността дори и на малките автомобили и има сериозен принос към подобряване офертата на Fiat при компактните автомобили, които и досега бяха с най-ниски нива на вредни емисии в Европа. За потенциалния бъдещ собственик колата предлага една добра придобивка с ниски експлоатационни разходи и с много удоволствие при каране.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!