Правилото "голяма кола - голям мотор" вече не е достатъчно актуално в света на колите. Особено силно се налагa процесът на намаляване на ходовите обеми /даунсайзинг/ в Европа. А доскоро беше трудно да си представим Mercedes S-клас с четирицилиндров двигател или BMW с трицилиндров! Днес колите от сегмент E с четирицилиндрови мотори са почти стандарт и към тях вече се присъедини /каква "ерес"/ Jaguar XF.
Делът на дизеловите модели е вече повече от съществен и в премиалния клас - средно е вече 49%, а при някои модели се наблюдава еднозначен превес в полза на дизелите. Такава е например петата серия на BMW, където всеки две от три продадени коли са с дизелови мотори.
Неотдавна, при посещението си в централата в Гайдън на групата JLR на Острова, имах възможност да видя и покарам новата модификация на колата и то с дизелов 2.2-литров агрегат, дело на PSA Peugeot Citroen и Ford. Този мотор вече се използва при Citroen C5 и Peugeot 508. Но при французите моторът предлага мощност от 204 к.с., докато при британците е със 190, а максималният въртящ момент и при двата варианта е еднакъв - 450 Нм.
При XF моторът е с надлъжно разполаганe и е куплиран с осемстепенна трансмисия ZF с интелигентна система Stop-Start. Jaguar XF 2.2D ще се комплектова само с нея, но ще я видим още и при останалите модификации на обновения седан - бензиновата шестица 3.0, осмака 5.0 и битурбодизела V6.
Четирицилиндровият, 16-клапанов дизел има оригинален софтуер, осъвременена система на впръскване и доработен колянов вал. Към него е придаден специален датчик, позволяващ на системата start/stop да пускат двигателя с още не спрял напълно колянов вал. Обикновено аналогичните системи изчакват до пълно спиране на вала. По думите на британците, тази технология позволява да се съкрати разхода на гориво от 5 до 7%.
Ревизираният мотор ускорява новия XF от място дo 100 км/ч за само 8.5 секунди /Audi A6 2.0 TDI - 177 к.с. за 8,7 с, Mercedes E 220 CDI - 170 к.с.за 8,8 с/ и позволява на колата да развие максимална скорост от 225 км/ч. Седма и осма предавка са повишаващи, системата stop-start реагира моментално в реални пътни ситуации без никакви проблеми при спирането и тръгването. Инженерите са взели доста мерки по обезшумяването на мотора и нивото на шумност в купето е намалено с 3 децибела. Емисиите на CO2 са едва 149 г/км, а разходът от 5,4 л на 100 км път, доскоро беше само в областта на мечтите за големите английски котки.
Британските дизайнери са "прерисували" предната част на колата. Новият Jaguar XF има нова радиаторна решетка и фарове в стила на флагманския модел Jaguar XJ. Нови са предната и задна брони, задните комбинирани светлини. Салонът е станал още по-качествен, шумоизолацията е може би най-добра в класа.
Британците искат да предложат флагмана си Jaguar XJ в пълноприводен вариант за Америка, да го направят по-достъпен в Китай и да предложат нов компактен модел в гамата си под XF. Това сподели при посещението ми в Гайдън босът на марката Ейдриън Холмарк. Вариантите 4х4 се ползват с широка популярност в Щатите, където делът им на пазара достига 20%, а при "изкачване" към по-северните щати, там където се продават най-много ягуари, делът на колите с пълен привод достига 70%. Така че появата на пълноприводен флагман несъмнено ще способства за нарастване на продажбите.
Другата посока на развитие на марката засяга пазара в Поднебесната империя. Продаваните там XJ V8, заради големите импортни такси, достигат цена над 200 000 паунда и остават недостъпни за доста от почитателите на марката. Така, че в най-скоро време за Китай ще има модел на колата с 3-литров V6 на цена, еквивалентна на 100 000 паунда.
Всички тези мерки ще спомогнат за увеличаване продажбите на Jaguar и увеличаване на присъствието му на основните пазари. В момента марката има около 16% от нишата на луксозните автомобили в родината си, има около 5% на в същия сегмент на пазара в Щатите, два процента в Евросъюза и 1% в Китай.
Според Холмарк, Jaguar няма да гони големи производствени обеми:"Ние не искаме да се конкурираме с BMW или Mercedes, или да гоним един милион продажби годишно, просто искаме да задържим нашия премиум ексклузивитет".
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!